Orthopedisch Centrum

Compressiekousen…waarom?

Zolang we geen beenklachten hebben staan we er niet bij stil dat onze benen ons een leven lang moeten dragen. Meestal merken we pas dat we meer zorg aan onze benen moeten besteden als ze pijn gaan doen of als we spataderen krijgen. Bij sommige mensen gebeurt dat eerder dan bij andere, omdat het steunweefsel in de benen in aanleg zwak is, of omdat men een beroep heeft waarbij de benen zwaar worden belast. Vroegtijdige voorzorgsmaatregelen zijn het voornaamste bij het voorkomen van aderaandoeningen.

Er zijn velerlei oorzaken voor aderaandoeningen: gebrek aan beweging, lang zitten of staan, meerdere zwangerschappen, zwakte van het bindweefsel of erfelijke aanleg.

Onze tip: behoort u tot deze risicogroepen, let dan op de eerste tekenen voor een aderdoeningen zoals: jeuk, een moe, loom en zwaar gevoel in de benen en soms ook trillingen in de benen. Oorzaak hiervoor is dat de beenspieren (m.n. de kuitspier) het pompvermogen van het hart onvoldoende ondersteunen. Het bloedtransport naar het hart is ontoereikend. Het gevolg: de druk op de aderwanden wordt groter, de aderen zetten uit. Daardoor kunnen de aderkleppen niet meer goed sluiten en het bloed hoopt zich op in de benen. Zo kunnen spataderen ontstaan.

Er zijn vele mogelijkheden bij het behandelen van aderaandoeningen: compressietherapie, een operatieve ingreep of het gebruik van medicijnen.

Bij ons kan u terecht voor de compressietherapie

Compressietherapie is de behandeling waarbij men gebruik maakt van compressiekousen (in de volksmond steunkousen genoemd).

De basis vormt nog altijd de therapie met compressiekousen resp. panty's. Het principe: ze oefenen op bepaalde plaatsen een precies gedefinieerde druk uit. Deze wordt vanaf de enkel tot aan het bovenbeen geleidelijk minder. Het resultaat: verwijding van de aderen wordt tegengegaan, de aderkleppen werken weer en de bloedstroom naar het hart wordt ondersteund. Onaangename zwellingen, die door het naar buiten treden van bloed en lymfevloeistof (vocht)in het weefsel ontstaan, worden snel minder. U voelt direct resultaat!

Compressiekousen zijn zeer geschikt voor een langdurige behandeling bij aderaandoeningen, want ze hebben een groot voordeel: hun effect heeft geen bijwerking.

De therapeutische compressiekousen zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, kleuren en compressiesterkten. Bij Orthopedie De Rijcker kunt u indien nodig modellen in uw maat of ook individueel op maat gemaakte modellen krijgen. Compressiekousen bevatten elastische vezels die een bepaalde zich verspreidende druk op de benen uitoefenen. Anders dan bij steunkousen zijn ze aantoonbaar medisch effectief. Ze helpen vermoeide en zware benen, spataders en ernstige aderaandoeningen te voorkomen of ondersteunen uw behandeling.

Compressiekousen… het aanmeten

Bij Orthopedie De Rijcker gebruiken we een toestel, Bodytronic 600, om de compressiekousen aan te meten.

De perfecte pasvorm

Voor het aanpassen van hulpmiddelen zoals compressiekousen of bandages moet het betreffende lichaamsdeel worden gemeten. Handmatig meten met een meetlint kan onnauwkeurig zijn. Absoluut exact daarentegen is meten met behulp van de driedimensionele meettechniek van de Bodytronic 600. Op grond van de individueel doorgegeven maten, stellen wij het perfect passende hulpmiddel voor.

Het leven aangenamer maken: Dit doel staat bij compressiekousen van VenoTrain altijd op de voorgrond. Het is medisch aangetoond dat deze behandelingsvorm veneuze klachten tegengaat en u fitter houdt voor alledaagse bezigheden.

Voor meer info kan u steeds terecht bij Orthopedie De Rijcker.